Waarom eigenlijk een Cultuurcluster?
Wie heeft daar behoefte aan?
De kleinschaligheid en de verspreide ligging van de plaatsen waar de activiteiten plaatsvinden rond de Zaan is juist een van de aantrekkelijkheden van Zaanstad.
Waarom moet in deze tijd van herbezinning op grootschaligheid een groot prestigieus Cultuurcluster worden gebouwd, terwijl de sterke kant van Zaanstad is gelegen rond de Zaan?
Op zich valt het te prijzen dat de Gemeente 30 miljoen over heeft voor de cultuur plus een enorme jaarlijkse exploitatie bijdrage.
Maar hoe lang kan de Gemeente dit volhouden?
Zou de vrees niet gerechtvaardigd zijn dat na korte tijd een streep wordt gehaald door de jaarlijkse bijdrage en de prijzen drastisch worden verhoogd?
Zijn de lesgevende beeldend kunstenaars niet gebaat bij zo laag mogelijke kosten voor hun lesruimte?
Is de huidige cultuurspreiding over Zaanstad niet te verkiezen boven een groot gebouw op een plek ver verwijderd van de Zaan?
Voor het muziekonderwijs is destijds een prachtig gebouw gerealiseerd: de muziekschool aan de Westzijde, dat thans faciliterend dienst doet voor lessen en een zaal waar uitstekende kamermuziek door muziekstudenten en startende muziekensembles ten gehore wordt gebracht. Dit voldoet uitstekend. Het gebouw is praktisch onbruikbaar voor andere functies en afstoting zou pure kapitaalvernietiging betekenen.
Zitten toekomstige gebruikers te springen om een nieuw gebouw?
Het idee van een cultuurcluster is jaren geleden uit Zweden komen overwaaien als een soort opgeblazen buurthuis waar alle culturele activiteiten plaatsvinden.
Waar het in Nederland is toegepast is het niet overal een succes gebleken.
Zouden de negatieve effecten zich in Zaanstad niet herhalen?
Zaanstad maakt deel uit van groot Amsterdam. Moet je dan niet je sterke kanten zoals kleinschaligheid en verscheidenheid op verschillende aansprekende locaties rond de Zaan waar cultuurbeleving plaatsvindt handhaven om je aantrekkelijkheid te koesteren en zo nodig te versterken?
Wie zit te springen om zo’n groot gebouw?
Bij twijfel: Niet doen!
Zaandijk 25 juni 2015
Frans Wytema
Frans Wytema is restaurateur van monumentale Zaanse panden en, vooral achttiende eeuwse, muziekinstrumenten.
Frans stond aan de basis van diverse stichtingen zoals Stichting Zaan & Dijk, Stichting Zaanse Pakhuizen en Stichting de Kalverpolder. Daarnaast heeft Frans Wytema de Elout Wytemastichting – vernoemd naar zijn overleden zoon – opgericht, een stichting die zich inspant om bijzondere, veelal Zaanse houtbouwpanden te restaureren of na demontage elders op te bouwen.
In 2011 won Frans de Zaans Erfgoed prijs en in 2013 ontving hij de Zilveren Anjer van het Prins Bernhard Cultuurfonds uit handen van HKH Prinses Beatrix, mede voor zijn inspanningen voor het beheer van de Sweelinck collectie fortepiano’s.
Frans vergeet zomaar een paar dingen
– het poppodium
– de liggingen van de oude gebouwen. Geen aanloop. Bij het station wel.
– het succes van een aantal clusters
– groot amsterdam betekent samenwerkingen zoeken met die stad. Gezamenlijk evenementen organiseren. Zoals dit jaar bijvoorbeeld met sail gebeurd
Dan..wat weet een restaurateur van monumentale panden over popcultuur te melden?
Ik zeg doen! Kom op met dat Cultuurhuis!